จุดหมาย 3 ขั้น
วินัยชาวพุทธ --> หมวดสอง นำชีวิตให้ถึงจุดหมาย --> ก. จุดหมาย 3 ขั้น
ก. จุดหมาย 3 ขั้น ดำเนินชีวิตให้บรรลุจุดหมาย (อัตถะ) 3 ขั้น คือ
ขั้นที่ 1 ทิฏฐธัมมิกัตถะ จุดหมายขั้นตาเห็น หรือ ประโยชน์ปัจจุบัน
ก) มีสุขภาพดี ร่างกายแข็งแรง ไร้โรค อายุยืน ข) มีเงินมีงาน มีอาชีพสุจริต พึ่งตนเองได้ทางเศรษฐกิจ ค) มีสถานภาพดี เป็นที่ยอมรับนับถือในสังคม ง) มีครอบครัวผาสุก ทำวงศ์ตระกูลให้เป็นที่นับถือ ทั้ง 4 นี้ พึงให้เกิดมีโดยธรรม และใช้ให้เป็นประโยชน์ ทั้งแก่ตนและผู้อื่น
ขั้นที่ 2 สัมปรายิกัตถะ จุดหมายขั้นเลยตาเห็น หรือ ประโยชน์เบื้องหน้า
ก) มีความอบอุ่นซาบซึ้งสุขใจ ไม่อ้างว้างเลื่อนลอย มีหลักยึดเหนี่ยวใจให้เข้มแข็ง ด้วยศรัทธา ข) มีความภูมิใจ ในชีวิตสะอาด ที่ได้ประพฤติแต่การอันดีงาม ด้วยความสุจริต ค) มีความอิ่มใจ ในชีวิตมีคุณค่าที่ได้ทำประโยชน์ตลอดมาด้วยน้ำใจเสียสละ ง) มีความแกล้วกล้ามั่นใจ ที่จะแก้ไขปัญหา นำชีวิตและภารกิจไปได้ ด้วยปัญญา จ) มีความโล่งจิตมั่นใจ มีทุนประกันภพใหม่ ด้วยได้ทำไว้แต่กรรมที่ดี
ขั้นที่ 3 ปรมัตถะ จุดหมายสูงสุด หรือ ประโยชน์อย่างยิ่ง
ก) ถึงถูกโลกธรรมกระทบ ถึงจะพบความผันผวนปรวนแปร ก็ไม่หวั่นไหว มีใจเกษมศานต์มั่นคง ข) ไม่ถูกความยึดติดถือมั่นบีบคั้นจิต ให้ผิดหวังโศกเศร้า มีจิตโล่งโปร่งเบาเป็นอิสระ ค) สดชื่น เบิกบานใจ ไม่ขุ่นมัวเศร้าหมอง ผ่องใส ไร้ทุกข์ มีความสุขที่แท้ ง) รู้เท่าทันและทำการตรงตามเหตุปัจจัย ชีวิตหมดจดสดใส เป็นอยู่ด้วยปัญญา ถ้าบรรลุจุดหมายชีวิตถึงขั้นที่ 2 ขึ้นไป เรียกว่าเป็น "บัณฑิต"
ธรรมนูญชีวิต พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต)
|
|
The Buddhist 's Discipline --> Section Two - Steering life to it's objectives --> A. Three Objectives.
A. Three Objectives. One should conduct one's life so as to attain the three levels of objectives (attha) as follows:
Level 1: ditthadhammikattha, i.e. the temporal objective or present benefit
A) Enjoying good health, physical fitness, freedom from maladies, and longevity. B) Having work and income, having honest livelihood, and being economically self-reliant. C) Having good status, and gaining the respect of society. D) Having a happy family, establishing a good reputation of one's family. All the four objectives above should be righteously achieved and utilized for the sake of oneself and others.
Level 2: samparayikattha, i.e. the spiritual objective or further benefit.
A) Being endowed with warmth, deep appreciation and happiness; being not lonesome or unfirm; having an ideal to adhere to so as to be strong with faith. B) Being proud of a clean life, of having done only wholesome deeds with virtue. C) Being gratified in a worthwhile life, in having always done what is beneficial with sacrifice. D) Being courageous and confident to resolve problems as well as conduct one's life and duties with wisdom. E) Being secure and confident in having a guarantee for the future life in consequence of having done only good deeds.
Level 3: paramattha, i.e. the highest objective or greatest benefit.
A) Having a secure, peaceful and stable mind, unshaken even when affected by the ways of the world or confronted with vicissitudes or changes. B) Not being so distressed by clinging or attachment as to feel disappointed or sorrowful; having a mind that is relieved, clear, buoyant and free. C) Being refreshed, cheerful, not sullen or depressed; being radiant and free from suffering; enjoying genuine bliss. D) Being well aware of causes and conditions and acting accordingly; leading a life that is impeccable and bright; conducting oneself with wisdom. One who is able to attain from the second level of benefit upwards is known as a wise man (pandita)
A Constitution for Living Translated by Bruce Evans
|
|
Create Date : 13 พฤษภาคม 2550 |
|
3 comments |
Last Update : 22 มิถุนายน 2550 20:23:42 น. |
Counter : 2292 Pageviews. |
|
|
|