SUTRA OF PEACE

Avalokitesvara Bodhisattva

when practicing deeply the Prajna Paramita
perceives that all five skandhas are empty
and is saved from all suffering and distress. 

Shariputra,
form does not differ from emptiness,
emptiness does not differ from form. 
That which is form is emptiness,
that which is emptiness form. 

The same is true of feelings,
perceptions, impulses, consciousness. 

Shariputra,
all dharmas are marked with emptiness;
they do not appear or disappear,
are not tainted or pure,
do not increase or decrease. 

Therefore, in emptiness no form, no feelings,
perceptions, impulses, consciousness. 

No eyes, no ears, no nose, no tongue, no body, no mind; no color,
no sound, no smell, no taste, no touch, no object of mind;
no realm of eyes and so forth until no realm of mind consciousness. 

No ignorance and also no extinction of it,
and so forth until no old age and death
and also no extinction of them. 

No suffering, no origination,
no stopping, no path, no cognition,
also no attainment with nothing to attain. 
The Bodhisattva depends on Prajna Paramita
and the mind is no hindrance;
without any hindrance no fears exist.

Far apart from every perverted 
view one dwells in Nirvana. 

In the three worlds
all Buddhas depend on Prajna Paramita
and attain Anuttara Samyak Sambodhi. 

Therefore know that Prajna Paramita
is the great transcendent mantra,
is the great bright mantra, 
is the utmost mantra, 
is the supreme mantra 
which is able to relieve all suffering
and is true, not false. 

So proclaim the Prajna Paramita mantra,
proclaim the mantra which says: 

gate gate paragate parasamgate bodhi svaha 
gate gate paragate parasamgate bodhi svaha 
gate gate paragate parasamgate bodhi svaha.

พระสูตรอันเป็นหัวใจแห่งปฏิปทา
อันยิ่งยวดแห่งความรู้แจ้ง

พระสูตรนี้พรรณนาถึงการบรรลุธรรม
ของพระโพธิสัตว์อวโลกิเตศวร 
อันเกิดจากการเพ่งวิปัสนา 
อย่างล้ำลึก 

พระกวนอิมอวโลกิเตศวรโพธิสัตว์
เมื่อได้ปฏิบัติแล้วซึ่งปัญญาปารมิตา
เพ่งเห็นขันธ์ทั้งห้า มีความเป็นศูนย์
จึงข้ามสรรพทุกข์ทั้งปวงได้

" สารีบุตร รูปไม่อื่นไปจากความศูนย์ 
ศูนย์ไม่อื่นไปจากรูป
รูปคือความศูนย์ ความศูนย์คือรูป
เวทนา สัญญา สังขาร วิญญาณ ก็เช่นเดียวกัน

สารีบุตร ธรรมทั้งปวงมีความศูนย์ เป็นลักษณะ
ไม่เกิด ไม่ดับ ไม่หมอง ไม่ผ่องแผ้ว ไม่เพิ่มไม่ลด

ฉะนั้น ในความศูนย์จึงไม่มีรูป

ไม่มีตา หู จมูก ลิ้น กาย ใจ
ไม่มีรูป เสียง กลิ่น รส สัมผัส ธรรม
ไม่มีจักษุธาตุ กระทั้งไม่มีมโนธาตุ

ไม่มีอวิชชา ไม่มีความสิ้นไปแห่งอวิชชา
กระทั่งไม่มีความแก่ ความตาย
และไม่มีความสิ้นไปแห่งความแก่ความตาย

ไม่มีทุกข์ สมุทัย นิโรธ มรรค
ไม่มีญาณ และก็ไม่มีการได้อะไร

เพราะไม่มีอะไรจะได้ พระโพธิสัตว์
ด้วยเหตุดำเนินตามปัญญาปารมิตา

จิตย่อมไม่ขัดข้อง

เพราะจิตไม่ขัดข้อง จึงไม่มีความสะดุ้งกลัว
ละจากความวิปลาส และความเพ้อฝัน
ถึงพระนิพพานเป็นที่สุด

พระพุทธเจ้าทั้งสามกาล(อดีต ปัจจุบัน อนาคต)
เนื่องด้วยดำเนินตามปัญญาปารมี
จึงได้บรรลุ อนุตรสัมมาสัมโพธิญาณ

ฉะนั้น จึงทราบว่าปัญญาปารมีตา
เป็นมหาศักดามนตร์ เป็นมหาวิทยามนตร์
เป็นอนุตตรมนตร์ เป็นอสมมนตร์
สามารถดับทุกข์ได้ นี่เป็นสัจจะไม่ผิดพลาด

ฉะนั้น จึงประกาศปัญญาปารมิตามนตร์

ดังนี้...

จงไป ไปยังฟากนู้น
ไปให้พ้นอย่างสิ้นเชิง
ไปสู่ความเป็นผู้ตรัสรู้

ไปสู่ความสงบสันติเบิกบานเกษมศานต์ เถิด"


 



Create Date : 02 สิงหาคม 2562
Last Update : 3 สิงหาคม 2562 6:31:40 น.
Counter : 204 Pageviews.

0 comments
ชื่อ :
Comment :
 *ใช้ code html ตกแต่งข้อความได้เฉพาะสมาชิก
 

สมาชิกหมายเลข 931719
Location :
กรุงเทพฯ  Thailand

[ดู Profile ทั้งหมด]
 ฝากข้อความหลังไมค์
 Rss Feed

 ผู้ติดตามบล็อก : 1 คน [?]