รักแม่มากที่สุดในโลก
Group Blog
 
<<
ธันวาคม 2556
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
 
23 ธันวาคม 2556
 
All Blogs
 
Når livet går mot slutten...


Jeg kjører bil på jobben i dag tidlig. Må være fremme der kl.0700 og bytte klær i garderoben. Er fortsatt trøtt. Herregud!! Hvorfor er jeg så sliten? Sovet lite eller på grunn av at jeg mangler D vitamin??? Det er vinter nå og det er så lite sol. Jeg savner SOLLLL. Har aldri vært slik... Før jeg flyttet hit og hørte mannen min sa til meg at når du flytter hit, må du ta D vitamin og tran, skjønner du. Jeg lo den gang...Er det mulig at man kan mangle D vitamin?? Men nå, han har rett. Kanskje det er tid til å ta blodprøver og se om jeg mangler D vitamin egentlig eller ikke...



Jeg jobbet i går kveld, det var en lang og slitsom vakt. Vi har mange pasienter og nesten fult hus nå. Det er greit å jobbe med kolleger som kjenner rutinene. Men hvis du må jobbe med de som ikke er så "erfarne"...ja, det blir nok slitsom for kollegene. Heldigvis har vi mange dyktige og flinke folk her på jobben. Juhuuuu...



Jeg gikk opp til avdelingen og rett til vaktrommet. Der sitter vi for å høre rapport. Nattevaktene sitter og venter på meg.

"God morgen folkens...."sier jeg

"Er du trøtt Rochana?" En av mine kollegene spørre meg og smiler

"Ja, fikk ikke sove. Våknet kl.04." svarer jeg og gjesper samtidig...

"Oh... stakkars, vil du ha kaffe?" spørre S.

"Nei, takk. Kaffe kan ikke hjelpe meg. Det som kan hjelpe meg er å sove, får jeg lov av dere?"

"Oh... NEIII NEIII, vi må ta rapport nå." Da ler vi sammen.



Rapporten fra nattevakter, vi har en pasient som er i terminal nå og han er veldig dårlig. Pårørende satt på pasients rom hele vakten. Vi gir han Morfin hver 4.timer nå. Nattevakter regner med at han ikke kan leve lenge til...i morgen, kanskje i dag...Men vi vet ikke når. Hver gang når vi har terminal pasient, blir det en vanskelig situasjon både for oss som er personale og pårørende. Akkurat nå bruker vi LCP pathway. Det er en tiltaksplan for døende og deres pårørende.



Jeg vet ikke om vi bruker LCP i Thailand nå. For meg som jobbet mange år på fødeavdelingen er LCP ganske nytt. Man må lære hvordan man skal bruke dette skjemaet og det virket som det fungerer bra. Pasienten må ha smertefri, det er det viktigste for dem i den siste tiden. Jeg er enige med dem, de som opprettet dette skjemaet. Man begrenser ikke bruken av medisiner, siste tiden for pasientene. Vi skal gi den beste omsorgen vi kan.



Jeg går inn på rommet og hilser på pårørende. Sønnen til pasienten har vært der hele natten. En man ca. 35 år, jeg kan se at han er sliten. Jeg står ved sengen og sjekker pasienten. Ansiktet hans er blekt, virker ikke smertepåvirket, øyene hans er lukket og han puster tung. Jeg regner med at han ikke har så mye tid. Sønnen til pasienten står på andre siden av sengen og ser på faren sin. Han snakker ikke. I rommet er det stille en stund før jeg spørre han:


"Skal du hjem og hvile litt?"

Han tenker en stund og svarer "...Kanskje det, søstera mi kommer snart, tenker jeg."

"Helt i orden, vi ringer deg hvis det skjer noe." understreker jeg. "Jeg skal sette på Morfin." sa jeg.

Han nikker og prøver å smile. "Det er bra" sier han.

Jeg setter på Morfin på butterfly i magen. 0,5 mg og skyller med salt vann etterpå.



Det blir ingen lang samtale mellom meg og sønnen til pasienten. Vi har snakket sammen tidligere. Denne pasienten ble satt på terminal regime for 2-3 dager siden. Familien er innforstått og forberedt for den siste tiden.



Jeg går ut fra rommet etter at jeg har satt på morfin. Jobber med de andre pasienter og går inn til han ofte. Klokken er ca 11, da ringer alarmen på rom 4, det er sønnen som ringer. Jeg går inn og så sønnen holder på høyre hånden til pasienten. Jeg står ved sengen på andre siden...når er det snart slutt...tenker jeg.



Jeg sitter på kne og holder venstre hånd. Han puster saktere og saktere...blek i ansiktet. Sønnen prøver å sende melding samtidig. Mens jeg sender tankene mine til min pasient mellom hånden min, jeg håper han kan ta imot dem. Nå er livet hans snart slutt. En god og snill man skal forlate sin familien for alltid.... Jeg føler meg trist sammen med dem.



Han har sovnet stille inn kl.11.05.



Jeg er buddhist, og tror på livet etter døden. Jeg håper han er i himmelen.... Takk min pasient, du er min lærer.







Thank you for Nice song from Youtube.com



Create Date : 23 ธันวาคม 2556
Last Update : 26 ธันวาคม 2556 5:55:30 น. 5 comments
Counter : 1776 Pageviews.

 


ขอ อำนาจพระไตรรัตน์เป็นฉัตรแก้ว
ให้ คลาดแคล้วผองภัยได้สุขสม
มี ลาภยศปรากฏเกียรติ คนชื่นชม
สุข รื่นรมปีใหม่ สมใจเทอญ

Merry Christmas & Happy New Year na krub.


โดย: wicsir วันที่: 26 ธันวาคม 2556 เวลา:13:56:43 น.  

 


โดย: wicsir วันที่: 31 ธันวาคม 2556 เวลา:17:55:58 น.  

 
เถลิงศกลุล่วงแล้ว มนแผ้วประสิทธิ์ใส
แม้หวังประสงค์ใด ประลุสุขสโมสร

ขอให้ประสบสุข นิรทุกข์สถาพร
เงินทองมิคลายคลอน พละเปี่ยมมโนกูล

นักวิ่ง ณ ทั่วทิศ บมิติดอมิตรสูญ
เกียรติก้องนภาพูน ระอุอุ่นเกษมสราญ

แม้หวังบดีแพร้ว ธนแก้วศฤงคาร
จงพบประสบพาน นรนั้นนิรันดร์เทอญ

(by ลุงขาว)




โดย: ฝากเธอ วันที่: 1 มกราคม 2557 เวลา:13:47:20 น.  

 

สวัสดีปีใหม่ 2557 คุณน้องอ้อค่ะ...

ครอบครัวตัวออ.ขอส่งความสุข

ให้คุณน้องอ้อ และครอบครัวมีความสุขมากๆ

สุขภาพแข็งแรง ร่ำรวยเงินทองตลอดไปนะค่ะ



โดย: คนผ่านทางมาเจอ วันที่: 2 มกราคม 2557 เวลา:1:29:27 น.  

 

สวัสดีปีใหม่ 2557

ขอให้น้องอ้อและครอบครัวมีความสุข
สดชื่น สมหวัง ร่ำรวย
และมีสุขภาพแข็งแรงตลอดไปนะจ๊ะ




โดย: ข้ามขอบฟ้า วันที่: 2 มกราคม 2557 เวลา:3:45:17 น.  

ชื่อ :
Comment :
  *ใช้ code html ตกแต่งข้อความได้เฉพาะสมาชิก
 

thainurse@norway
Location :
Norway

[ดู Profile ทั้งหมด]

ฝากข้อความหลังไมค์
Rss Feed
Smember
ผู้ติดตามบล็อก : 7 คน [?]




พึงชนะความโกรธด้วยความไม่โกรธ
พึงชนะความไม่ดีด้วยความดี
พึงชนะความตระหนี่ด้วยการให้
พึงชนะผู้พูดเท็จด้วยคำจริง


หน้านอกบอกความงาม
หน้าในบอกความดี
หน้าที่บอกความสามารถ
หน้านอก....แต่งให้พอดี
หน้าในและหน้าที่....แต่งให้มาก ๆ
(หลวงพ่อปัญญานันทภิกขุ)


ขอบคุณของตกแต่งบล็อคจากป้ามด คุณดอกหญ้าเมืองเลย คุณKungGuenter ด้วยค่ะ

blog counter
blog counter
New Comments
Friends' blogs
[Add thainurse@norway's blog to your web]
Links
 

 Pantip.com | PantipMarket.com | Pantown.com | © 2004 BlogGang.com allrights reserved.